Feitjes over een website of gedrag van consumenten

De internetgebruiker anno 2020 en wat handige feitjes op een rijtje

De eerste blog is een feit! “Waar ga je het dan over hebben?” We beginnen gewoon met een stukje random internetfeitjes en wat is anno 2020 nou belangrijk bij een goedlopende website of webshop. Waar let Google op? Hoe zit het met de internetgebruiker, wie is dat tegenwoordig?



De internetgebruiker anno 2020, van pro’s tot de 2-vinger-typer.
Ken je die reclame nog uit 2012 “ga met je muis naar de rechterbovenhoek”. Een ouder stel legt de muis vervolgens tegen het computerscherm aan en snapt niks het hele proces. Wat is er gelachen om die reclame. Die gekke oude mensjes toch! Maar als we even realistisch nadenken, dan is dat niet meer dan logisch. In 1969 was er voor het eerst internet, maar dat was nog niet voor iedereen beschikbaar. Dit was enkel beschikbaar voor 2 Universiteiten om veilig met elkaar te kunnen communiceren. In 1996 was het internet pas door iedereen een bekend fenomeen en werd het steeds meer gebruikt. Inmiddels is er enorm veel veranderd op dat gebied en steeds meer ouderen weten ook de weg naar het internet te vinden. Wat vroeger ondenkbaar was, is nu heel normaal: opa en oma op Facebook. Oké, Facebook bestond vroeger nog niet, maar ook toen zaten ze niet op MSN Messenger of Hyves, op een uitzondering daargelaten. Er wordt nu zelfs wel eens gekscherend geroepen dat Facebook alleen nog maar door “oudjes” wordt gebruikt.

Zo’n 70% van de 65 tot 75 plussers gebruiken tegenwoordig Social Media, dat is dan wel inclusief Whatsapp maar dan nog. Dat hadden we 10 jaar geleden toch niet kunnen bedenken?

Dokter Google
Zowel jong als oud begeeft zich nu dus op het digitale web. Van de echte pro’s tot de twee-vinger-typer. Wat overigens ook helemaal prima is hoor, met twee vingers kun je echt prima typen. Massaal zoeken wij naar informatie, kopen onze spullen online en vermaken wij ons door naar leuke filmpjes te kijken op YouTube. We denken soms zelfs dat het internet een vervanger is van onze huisarts. Voel je je niet lekker? Dan kijk je toch even op Google wat er aan de hand is! Persoonlijk zou ik dat niet echt aanraden, want hoewel de meeste sites hun best doen om met waardevolle informatie te komen, zijn er ook sites met de meest gekke en foute informatie.

Maar wat we ook doen op internet, wij verwachten allemaal dat het goed werkt, dat de laadtijd van de site lekker snel gaat en alle informatie klopt. Maar ook dat de online aankopen op een webshop de volgende dag geleverd worden. O ja, de service moet natuurlijk ook dik in orde zijn, want wanneer dat niet zo is dan weet men het internet ook direct te vinden en als je pech hebt, dan ben je zo een slechte review verder. Begrijp me niet verkeerd, reviews zijn heel waardevol, zowel de “slechte” als de goede.

Maar soms schiet men een beetje door in het gebruik van internet als het om reviews gaat als je het mij vraagt en veranderen sommige mensen in “vrij onredelijke, overenthousiaste” personen. Dat is soms de keerzijde van het gemak van internet. Afijn, ik dwaal af. De verwachtingen zijn dus steeds hoger en de inspanningen moeten zo min mogelijk zijn voor de klanten.

Google kijkt tegenwoordig ook niet meer alleen naar wat interessante woorden die jij tig keer gaat herhalen op jouw site. Het gaat veel verder dan dat. Alles draait nu om de juiste inhoud, zowel waardevol als informatief en jouw website of webshop moet de klant de beste klantervaring opleveren.

De nieuwste technieken, website updates, de juiste afbeeldinggroottes, SEO-technisch alles op orde, een snelle laadtijd. Alles is van groot belang voor de beste performance van jouw webshop . Die laatstgenoemde is niet alleen voor Google belangrijk maar ook voor de conversies.

Wist je namelijk dat:

  • 53% van de gebruikers een website verlaten wanneer ze langer dan 3 seconde moeten wachten.
  • Met een vertraging van 1 seconde in de laadtijd van jouw website of webshop, het jou al zo’n 7% aan conversieratio kan kosten.

Ga zelf maar na wat je doet wanneer je op een website komt, je klikt op een artikel welke je misschien wel wilt kopen. Je wacht en wacht en wacht en…bent weg. Op naar de volgende website welke wel snel is. Zo werkt het nu eenmaal. Geduld is een schone zaak, behalve wanneer wij ons op het internet bevinden. ?

Met je plant op de bank ploffen
Kortom, het hebben van een goedlopende website of webshop is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag. Jij als ondernemer wilt aan al die bovengenoemde punten voldoen. En laten we eerlijk wezen. Je wilt het niet alleen, wil je succesvol blijven, dan kun je ook gewoonweg niet anders dan aan al die punten voldoen. Maar moet je dit dan allemaal zelf gaan doen? En wanneer dan? In de avonduren dan maar? Wanneer je eigenlijk gewoon met je benen omhoog, met je partner, kids of kat, plant, of wie of wat dan ook (you get the point) op de bank wilt ploffen?

“Jouw randzaken, zijn onze zaken”
Jij moet je bezighouden met de dingen die jou je geld opleveren, met hetgeen waarom je überhaupt je bedrijf bent begonnen. En in je vrije tijd moet je gewoon genieten van andere leuke dingen. Niet met de (voor jou) randzaken.  Jouw randzaken, zijn onze zaken. De zaken waar wij als team van professionals bij Websitebooster juist heel graag mee bezig houden. Laat ons maar ontwikkelen, verbeteren en samen met jou kijken wat het beste voor jouw bedrijf is. Klinkt allemaal lekker cliché he, maar geloof mij maar op mijn blauwe ogen dat het echt zo is.

Of je nou een nieuwe website of webshop wilt. Of van een Magento 1 naar Magento 2 moet. Nou ja, niks moet natuurlijk, ik adviseer je enkel om dat wel te doen. Waarom ik dat adviseer leg ik je uit in blog 2 ? . Alleen een redesign van jouw webshop kan natuurlijk ook. Ook voor SEO optimalisatie en advies over jouw ideale platform kun je bij Websitebooster terecht.

Wij kunnen samen met jou telefonisch of onder het genot van een kopje koffie met appeltaart de plannen bespreken voor jouw website of webshop. Wat voor jou het prettigst is. En denk maar niet dat die appeltaart een wassen neus is, want “what you see is what you get”, en wat wij beloven komen wij na. Maak jij een vrijblijvend adviesgesprek, dan begin ik alvast met het bakken van die appeltaart ? .

Tot zo ver blog 1. Zie ik je de volgende blog weer?